De marketingmix is aan herziening toe. Wat betekent ‘internet’ voor product, prijs, marketingcommunicatieplan, distributie en personeel? Internet marketing blijkt een totaal nieuwe dimensie toe te voegen.
De traditionele marketingmix bestaat al vele jaren. Hij was al die tijd toegespitst op de al evenzeer traditionele media en communicatiemogelijkheden. De komst van internet heeft die ‘omgeving’ totaal veranderd: hoe speel je in op een koelkast die per mail 10 liter melk bestelt als hij leeg is?
Hoog tijd om de marketingmix eens met een digitale bril te bekijken.
Marketingmix: de vijf marketing p’s
Generaties marketeers zijn opgegroeid met de vier ‘marketing p’s’, dé aangrijpingspunten om de doelen uit je marketingstrategie te bereiken. Later is er nog een vijfde ‘P’ bijgekomen. Samen vormen ze de marketingmix van strategieën op het gebied van:
-
- Het product (assortiment, kwaliteit, merken, verpakking, service)
- De prijs (wat kost het product de klant aan geld, tijd en moeite)
- De promotie (het marketingcommunicatieplan)
- De plaats (de distributiekanalen, transport, opslag e.d.)
- Het personeel
Marketingmix: opnieuw pionierswerk
Gesneden koek, die marketing p’s? Ook dan kan het de moeite lonen om nog een van die vele boeken over de marketingmix of de marketing p’s erbij te pakken. En al die overwegingen te herlezen met het concept van internet marketing in gedachten. Vergis je niet: de invloed van internet groeit én verandert voortdurend. Daarmee kan iedereen aan het werkterrein van de internet marketing en communicatie zijn of haar eigen ideeën toevoegen. De online marketingmix is pas voor een fractie in kaart gebracht.
Wilt u eens brainstormen over wat wij voor u kunnen betekenen op het gebied van marketing in dit internet-tijdperk. Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op, 026-3120163.