Op zijn tijd is het nodig om de huisstijl van je organisatie aan te passen. Dit kan heel drastisch door een compleet nieuwe huisstijl te ontwikkelen, maar dit kan ook een subtiele aanpassing zijn om de boel op te frissen. In ieder geval is het belangrijk om up-to-date te blijven. Een gedateerd logo kan de indruk wekken dat je organisatie niet met zijn tijd meegaat en ook op andere gebieden achterloopt. Een modern logo straalt uit dat je trots bent op je organisatie, en dit wekt vertrouwen bij je (potentiële) klanten.
Subtiele aanpassingen van de huisstijl zijn bijvoorbeeld een verandering van het lettertype, het weglaten van kleine elementen of het vernieuwen van de kleuren. Houd hiervoor de trends en ontwikkelingen in de gaten en kijk ook wat de concurrentie doet zodat je niet door hen wordt ingehaald.
Huisstijlregels
De huisstijl is de visuele identiteit van je organisatie. Hieronder vallen de naam, het logo, kleur, typografie en kenmerkende vormen. Naast deze elementen kun je ook een kenmerkende fotografiestijl doorvoeren. Consistentie is van groot belang voor een huisstijl. Er moet een consistent beeld worden uitgedragen en de huisstijl moet uniform worden toegepast. Daarom is het verstandig om huisstijlregels op te stellen. Hierin wordt dan aangegeven wat de vaste kleuren, lettertypes en lettergroottes zijn.
De uitvoering: van visitekaartjes tot autobelettering
Alle elementen van de huisstijl worden consistent gebruikt op alle huisstijldragers. Bij een huisstijlverandering moet er veel aangepast worden. Naast het zakelijke drukwerk zoals de visitekaartjes, briefpapier, enz. maak je ook vaak gebruik van promotioneel drukwerk zoals flyers, stickers of pennen. Ook buiten is je huisstijl terug te zien op bv. je kantoorpand of auto. Denk er goed over na welk deel van je huisstijl je terug laat komen op welke huisstijldrager. Een slogan pas je bijvoorbeeld vaker aan een bepaalde gelegenheid aan dus het is niet slim deze te drukken op een huisstijldrager waarvan de kosten voor het vervangen erg hoog zijn.
De nieuwe huisstijl is klaar, en dan?
Heeft je huisstijl een complete metamorfose ondergaan, dan moet deze geïntroduceerd worden bij de buitenwereld. Hoe de introductie plaatsvindt is afhankelijk van de situatie, het budget en de uitgangspunten van je bedrijf. Over het algemeen zijn er drie mogelijkheden:
- Met een ‘big-bang’: alles vindt op één moment plaats.
- Met de 20/80 regel: volgens deze klassieke regel bepaalt 20% van de merkdragers 80% van de zichtbaarheid.
- Een geleidelijke doorvoering.
De manier van introductie moet goed bij je bedrijf passen. Belangrijk is dat de doelgroep en andere betrokkenen vertrouwd raken met de nieuwe huisstijl. Het is slim om hier een communicatiecampagne voor op te stellen. Een aantal stappen die uitgevoerd moeten worden (afhankelijk van de manier van introductie) zijn:
- Personeel informeren
- Bestaande relaties informeren
- Alle huisstijldragers vervangen
- Huisstijlhandboek opstellen
- Website aanpassen (denk ook aan automatische e-mails die vanuit de website worden verstuurd naar klanten)
- Mediacampagne starten, persberichten versturen (misschien kun je een flyer over de verandering of een speciale nieuwsbrief maken)
- Evaluatie
Je creëert veel herkenbaarheid wanneer je promotiegeschenken inzet zoals pennen of ander gadgets. Zo komen mensen voortdurend in aanraking met de nieuwe huisstijl en blijf je top-of-mind.
Neem een kijkje op onze portfolio pagina of neem geheel vrijblijvend contact op voor meer informatie betreft een nieuwe huisstijl of restyling van de huisstijl 026-3120163.