Ook toe aan een upgrade marketingcommunicatie vanwege ‘internet’? Lees de cruciale punten die je ideeën, benaderingen en uitgangspunten radicaal op kunnen schudden.
In de marketingcommunicatie vormt de winkelcommunicatie een beslissend punt. De inrichting van de winkel, de verpakking en het personeel blijken daarin belangrijke onderdelen. Maar wat betekend dat nog binnen je marketingcommunicatie wanneer je producten bijvoorbeeld direct online gekocht en gedownload worden in je webshop?
‘Verpakking’ en online-marketingcommunicatie
De verpakking is binnen de marketingcommunicatie een bijzonder marketing instrument. De verpakking kan het succes van een product grotendeels beïnvloeden. ‘Verpakking’ kan verschillen van de opdruk bij etenswaar en de doos van b.v. een scheerapparaat tot vuurwerkverpakking of het doosje om een sieraad. In die zin heeft ze op internet natuurlijk haar betekenis verloren. Als er al wat moet worden verpakt dan gaat het vooral om de transportveiligheid.
De verpakking is virtueel geworden in de vorm van ‘’de beleving eromheen’’:
- De uitstraling van de website
- Het online beeldmateriaal rond het product
- De speciale behandeling die de online koper ervaart
- De informatie van het product (gericht op een langere relatie of een eenmalige transactie)
Verdwijnt de verkoper uit de online-marketingcommunicatie?
Ook de persoonlijke verkoop lijkt in de online-marketingcommunicatie weinig functie meer te hebben. De verkoper heeft ‘’net als de verpakking’’ een ander karakter gekregen.
De meeste online bestellingen vinden plaats zonder persoonlijk contact. Toch is dat kleine stukje persoonlijk contact heel belangrijk. In een paar regeltjes mailcontact velt de klant het oordeel: positief of negatief. Kopen of niet kopen. Het besef dat de persoonlijke verkoop en het gewicht daarvan samengebald word in een contact van enkele regels e-mail is er nog lang niet altijd. En dus krijgt de klant onvriendelijke, veel-te-late antwoorden in zeer slordig Nederlands, zonder aanhef of afzender. Tja,… dan ga je als klant wel ergens anders heen.
Bovenstaand proces vindt ook op andere onderdelen van de winkelcommunicatie plaats. Wat te denken van:
- Kennis en houding van het personeel (denk aan de helpdesk)
- De locatie en bereikbaarheid (de server, beschikbare bandbreedte, domeinnaam, aanwezigheid op logische plekken, etc.)
- De openingstijden
- De winkelsfeer (achtergrondmuziek, website vormgeving e.d.)
Kortom, de winkelcommunicatie speelt nog steeds diezelfde grote rol, alleen moet er een andere invulling aan gegeven worden. Wilt u meer informatie over online-marketingcommunicatie of over het promoten van uw webshop? Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op 026- 3120163!